REFKLESI AWAL 1.3
3. Pada jangkaan anda, bagaimanakah kursus ini akan dapat membantu
anda dalam menyelesaikan masalah pembelajaran yang anda telah perihalkan?
Masalah hilang fokus terhadap pembelajaran.
Isi kandungan modul ini sangat membantu semua guru dalam menangani
masalah tersebut. Ini kerana kursus ini memberi pendedahan kepada guru untuk
merancang, memilih, menghasilkan dan menilai media dengan lebih berkesan dan
efektif. Contohnya penguasaan Modul Assure dalam merancang pengajaran dan
pembelajaran boleh menarik minat murid-murid untuk melalui aktiviti kinestik
seperti simulasi, main peranan,lakonan dan sebagainya. Bahkan tayangan video
atau persembahan elektronik juga dapat menarik minat murid-murid untuk lebih
fokus pada pelajaran.
Kursus
ini juga mendedahkan guru untuk memilih media dan kaedah penyampaian yang
sesuai, menyediakan persekitaran pembelajaran yang memberangsangkan dan membuat
penilaian terhadap pembelajaran. Pembelajaran menjadi menarik dengan
penglibatan murid yang aktif dan bertindak balas yang betul.Seterusnya
penilaian akan menghasilkan idea untuk membuat penambahbaikan dalam pengajaran
dan pembelajaran.
Kaedah
pembelajaran yang menarik dan hampir dengan murid yang terdapat dalam kursus
ini mampu meningkatkan fokus murid pada proses pembelajaran mereka. Kandungan
kursus ini juga mendedahkan sistem pendidikan kini lebih efisen dan mampu
melahirkan pembelajaran yang berkesan kepada murid dalam masa yang lebih
singkat tanpa mengganggu fokus mereka
terhadap pelajaran.
2.Masalah ponteng kelas.
Dunia
pendidikan sekarang sangat berbeza dengan pendidikan tradisional dahulu. Kursus
ini banyak memberi pendedahan kepada saya dalam mewujudkan suasana pembelajaran
yang tidak membosankan. Kandungan kursus seperti reka bentuk pengajaran,media
pengajaran model Assure, Asas Grafik, TMK, Penggunaan Bahan 2 dimensi dan 3
dimensi serta lainnya boleh menarik minat murid-murid terhadap aktiviti pembelajaran. Kecenderungan
yang tinggi terhadap pembelajaran dapat mendorong murid-murid
bersungguh-sungguh menimba ilmu tanpa mahu membuang masa dengan aktiviti yang
tidak berfaedah dan merugikan mereka. Kesungguhan mereka pada pembelajaran
dapat mengelak masalah ponteng kelas ini.
3.Ketinggalan Pelajaran Kerana Tiada Di Sekolah
Dalam melaksanakan program seperti
e-pembelajaran, internet dan komputer merupakan resos utama. Pendedahan yang
diberikan dalam perlaksanaan e-pembelajaran ini dapat membantu murid yang tidak
dapat menerima pelajaran kerana sebab-sebab tertentu. Murid boleh menerima
pembelajaran daripada modul e-pembelajaran melalui internet atau CD. Di samping
itu,ia juga membantu untuk mengembangkan potensi murid dalam melayari maklumat
untuk penyelesaian pembelajaran dan memenuhi perasaan ingin tahu mereka.
Keberkesana kaedah ini mungkin dapat membantu masalah pelajar yang keciciran
pelajaran kerana tiada di sekolah.
Sesungguhnya perkembangan teknologi
memanfaatkan guru dan murid. Ia telah mengubah corak pengajaran dan
pembelajaran, guru yang berkesan akan menggunakan teknologi dalam membantu
pengajaran. Bahan berasaskan computer perlu sesuai dengan budaya murid. Semua
murid mesti diberi peluang dan ruang untuk belajar dan meneroka alam siber
secara meluas dalam suasana yang terkawal dan penuh tanggungjawab.
4.Guru yang mengajar bukan opsyen
Setiap guru perlu berfikiran terbuka dan positif dalam melaksanakan
pengajaran dan pembelajaran. Amanah dan tanggungjawab yang diberikan perlu
dijalankan dengan sebaik-baiknya. Bak kata pepatah “ Di mana ada usaha di situ
ada jalan”. Segala ilmu dan pengalaman yang diperolehi semasa di maktab
perguruan wajar diaplikasikan sepenuhnya untuk mencapai objektif pengajaran dan
pembelajaran yang maksimun.
5.Kerosakan alatan ICT.
Sikap tanggungjawab perlu
disemai kepada setiap warga sekolah agar menghargai dan menggunakan segala
kemudahan ICT dengan sebaik-baiknya. Di samping itu pihak kerajaan,sekolah dan
PIBG harus menyediakan peruntukan yang cukup untuk penyelenggaran alatan ICT
ini agar kerosakan ini tidak berlaku dalam tempoh yang agak panjang.
No comments:
Post a Comment