Photobucket

Wednesday 20 February 2013

REFKELSI AWAL 1.3 (EDU)


REFKLESI AWAL 1.3
3. Pada jangkaan anda, bagaimanakah kursus ini akan dapat membantu anda dalam menyelesaikan masalah pembelajaran yang anda telah perihalkan?

Masalah hilang fokus terhadap pembelajaran.
Isi kandungan modul ini sangat membantu semua guru dalam menangani masalah tersebut. Ini kerana kursus ini memberi pendedahan kepada guru untuk merancang, memilih, menghasilkan dan menilai media dengan lebih berkesan dan efektif. Contohnya penguasaan Modul Assure dalam merancang pengajaran dan pembelajaran boleh menarik minat murid-murid untuk melalui aktiviti kinestik seperti simulasi, main peranan,lakonan dan sebagainya. Bahkan tayangan video atau persembahan elektronik juga dapat menarik minat murid-murid untuk lebih fokus pada pelajaran.

Kursus ini juga mendedahkan guru untuk memilih media dan kaedah penyampaian yang sesuai, menyediakan persekitaran pembelajaran yang memberangsangkan dan membuat penilaian terhadap pembelajaran. Pembelajaran menjadi menarik dengan penglibatan murid yang aktif dan bertindak balas yang betul.Seterusnya penilaian akan menghasilkan idea untuk membuat penambahbaikan dalam pengajaran dan pembelajaran. 

Kaedah pembelajaran yang menarik dan hampir dengan murid yang terdapat dalam kursus ini mampu meningkatkan fokus murid pada proses pembelajaran mereka. Kandungan kursus ini juga mendedahkan sistem pendidikan kini lebih efisen dan mampu melahirkan pembelajaran yang berkesan kepada murid dalam masa yang lebih singkat  tanpa mengganggu fokus mereka terhadap pelajaran.

 2.Masalah ponteng kelas.
 Dunia pendidikan sekarang sangat berbeza dengan pendidikan tradisional dahulu. Kursus ini banyak memberi pendedahan kepada saya dalam mewujudkan suasana pembelajaran yang tidak membosankan. Kandungan kursus seperti reka bentuk pengajaran,media pengajaran model Assure, Asas Grafik, TMK, Penggunaan Bahan 2 dimensi dan 3 dimensi serta lainnya boleh menarik minat murid-murid  terhadap aktiviti pembelajaran. Kecenderungan yang tinggi terhadap pembelajaran dapat mendorong murid-murid bersungguh-sungguh menimba ilmu tanpa mahu membuang masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah dan merugikan mereka. Kesungguhan mereka pada pembelajaran dapat mengelak masalah ponteng kelas ini.


3.Ketinggalan Pelajaran Kerana Tiada Di Sekolah

Dalam melaksanakan program seperti e-pembelajaran, internet dan komputer merupakan resos utama. Pendedahan yang diberikan dalam perlaksanaan e-pembelajaran ini dapat membantu murid yang tidak dapat menerima pelajaran kerana sebab-sebab tertentu. Murid boleh menerima pembelajaran daripada modul e-pembelajaran melalui internet atau CD. Di samping itu,ia juga membantu untuk mengembangkan potensi murid dalam melayari maklumat untuk penyelesaian pembelajaran dan memenuhi perasaan ingin tahu mereka. Keberkesana kaedah ini mungkin dapat membantu masalah pelajar yang keciciran pelajaran kerana tiada di sekolah.
Sesungguhnya perkembangan teknologi memanfaatkan guru dan murid. Ia telah mengubah corak pengajaran dan pembelajaran, guru yang berkesan akan menggunakan teknologi dalam membantu pengajaran. Bahan berasaskan computer perlu sesuai dengan budaya murid. Semua murid mesti diberi peluang dan ruang untuk belajar dan meneroka alam siber secara meluas dalam suasana yang terkawal dan penuh tanggungjawab.
 

4.Guru yang mengajar bukan opsyen

Setiap guru perlu berfikiran terbuka dan positif dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran. Amanah dan tanggungjawab yang diberikan perlu dijalankan dengan sebaik-baiknya. Bak kata pepatah “ Di mana ada usaha di situ ada jalan”. Segala ilmu dan pengalaman yang diperolehi semasa di maktab perguruan wajar diaplikasikan sepenuhnya untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran yang maksimun.

5.Kerosakan alatan ICT.
Sikap tanggungjawab  perlu disemai kepada setiap warga sekolah agar menghargai dan menggunakan segala kemudahan ICT dengan sebaik-baiknya. Di samping itu pihak kerajaan,sekolah dan PIBG harus menyediakan peruntukan yang cukup untuk penyelenggaran alatan ICT ini agar kerosakan ini tidak berlaku dalam tempoh yang agak panjang.

No comments:

Post a Comment