Terdapat
beberapa masalah pembelajaran yang dihadapi pelajar-pelajar sekolah saya
seperti :-
1.Hilang fokus
terhadap pembelajaran
Saya mendapati murid-murid mudah hilang fokus terhadap
pelajaran terutamanya murid yang berada
di kelas belakang. Mereka seolah-olah berada di dunia lain walaupun jasad
berada di dalam kelas. Tumpuan dan minat mereka terhadap pelajaran tidak
sepenuhnya. Bahkan kekadang mereka belajar dalam keadaan keterpaksaan kerana
takutkan guru. Keadaan bertambah sukar sekiranya mereka tertinggal buku dan
tiada kelengkapan alat tulis. Ini menyebabkan tumpuan mereka terhadap pelajaran
terganggu .
2.Masalah
ponteng kelas
Saya dapati juga
murid-murid sekolah saya gemar ponteng kelas seolah-olah tidak berminat pada
pelajaran. Ini dapat dikesan kerana ada pelajar yang merayau-rayau sekitar
bangunan sekolah dengan alas an untuk ke tandas,kedai buku dan sebagainya. Cara
mereka berjalan dengan bersantai-santai,meninjau-ninjau kelas lain dan bergurau
senda tanpa ada perasaan untuk segera ke kelas amat dikesali. Sikap ini amat
membimbang kerana mereka tidak menyedari tanggungjawab mereka yang sebenarnya
sebagai seorang pelajar.
3.Ketinggalan
Pelajaran Kerana Tiada Di Sekolah.
Fenomena ini
sering berlaku kepada pelajar –pelajar yang mewakili sekolah bagi aktiviti
ko-kurikulum.
Kesibukan dan
kesungguhan mereka berlatih untuk memenangi acara yang diwakili menyebabkan
mereka tercicir dalam pengajaran dan
pembelajaran guru. Kegagalan mengurus jadual latihan memungkinkan mereka ketinggalan
dalam pelajaran.Kemerosotan akademik pelajar tersebut sering menjadi rungutan
guru dan ibubapa.
4.Guru yang
mengajar bukan opsyen
Kekurangan guru
mengikut opsyen yang ditempatkan mengajar di sekolah saya menyebabkan guru
terpaksa mengajar tanpa kemahiran yang sepatutnya.Keadaan seperti ‘bidan terjun’
atau ‘tangkap muat’ ini menyebabkan pembelajaran kurang menarik seterusnya
murid-murid kurang berminat. Di samping itu, keadaan ini juga boleh melemahkan
semangat guru untuk mengajar kerana terpaksa mengajar bukan opsyen yang mereka
pelajari semasa di maktab perguruan dahulu.
5.Kerosakan
alatan ICT.
Masalah kerosakan
alatan ICT seperti komputer dan LCD yang tidak dibaiki dalam tempoh yang lama
menyebabkan guru sukar menggunakan kecanggihan teknologi ini. Alasan tiada
peruntukan untuk tujuan pembaikan menyebabkan ia sering terabai dan melemahkan semangat
guru untuk mengajar menggunakan peralatan tersebut.
No comments:
Post a Comment