Photobucket

Sunday 10 February 2013

REFLEKSI AWAL 1.2



Terdapat beberapa masalah pembelajaran yang dihadapi pelajar-pelajar sekolah saya seperti :-
1.Hilang fokus terhadap pembelajaran
 Saya mendapati murid-murid mudah hilang fokus terhadap pelajaran terutamanya murid  yang berada di kelas belakang. Mereka seolah-olah berada di dunia lain walaupun jasad berada di dalam kelas. Tumpuan dan minat mereka terhadap pelajaran tidak sepenuhnya. Bahkan kekadang mereka belajar dalam keadaan keterpaksaan kerana takutkan guru. Keadaan bertambah sukar sekiranya mereka tertinggal buku dan tiada kelengkapan alat tulis. Ini menyebabkan tumpuan mereka terhadap pelajaran terganggu .
2.Masalah ponteng kelas
Saya dapati juga murid-murid sekolah saya gemar ponteng kelas seolah-olah tidak berminat pada pelajaran. Ini dapat dikesan kerana ada pelajar yang merayau-rayau sekitar bangunan sekolah dengan alas an untuk ke tandas,kedai buku dan sebagainya. Cara mereka berjalan dengan bersantai-santai,meninjau-ninjau kelas lain dan bergurau senda tanpa ada perasaan untuk segera ke kelas amat dikesali. Sikap ini amat membimbang kerana mereka tidak menyedari tanggungjawab mereka yang sebenarnya sebagai seorang pelajar.
3.Ketinggalan Pelajaran Kerana Tiada Di Sekolah.
Fenomena ini sering berlaku kepada pelajar –pelajar yang mewakili sekolah bagi aktiviti ko-kurikulum.
Kesibukan dan kesungguhan mereka berlatih untuk memenangi acara yang diwakili menyebabkan mereka tercicir  dalam pengajaran dan pembelajaran guru. Kegagalan mengurus jadual latihan memungkinkan mereka ketinggalan dalam pelajaran.Kemerosotan akademik pelajar tersebut sering menjadi rungutan guru dan ibubapa.


4.Guru yang mengajar bukan opsyen
Kekurangan guru mengikut opsyen yang ditempatkan mengajar di sekolah saya menyebabkan guru terpaksa mengajar tanpa kemahiran yang sepatutnya.Keadaan seperti ‘bidan terjun’ atau ‘tangkap muat’ ini menyebabkan pembelajaran kurang menarik seterusnya murid-murid kurang berminat. Di samping itu, keadaan ini juga boleh melemahkan semangat guru untuk mengajar kerana terpaksa mengajar bukan opsyen yang mereka pelajari semasa di maktab perguruan dahulu.
5.Kerosakan alatan ICT.
Masalah kerosakan alatan ICT seperti komputer dan LCD yang tidak dibaiki dalam tempoh yang lama menyebabkan guru sukar menggunakan kecanggihan teknologi ini. Alasan tiada peruntukan untuk tujuan pembaikan menyebabkan ia sering terabai dan melemahkan semangat guru untuk mengajar menggunakan peralatan tersebut.

No comments:

Post a Comment